FAQ Zoeken
Registreer
Inloggen
| vorig onderwerp :: volgend onderwerp |
|
| Auteur |
Bericht |
lanlab nieuw lid

|
Geplaatst: Vr 25 Sep 2009, 2:43 pm Onderwerp: De recessie loopt ten einde |
|
|
Murw geslagen zijn we van al het recessienieuws. Alhoewel er ook andere geluiden hoorbaar bleven. Ondernemers die geen vuiltje aan de lucht zagen. Vertalers die het nog nooit zo druk hebben gehad. Het zijn uitzonderingen ongetwijfeld. Voor de meeste eenpitters en bureaus was het afgelopen jaar er een van alle zeilen bijzetten om de boel bij elkaar te houden. Hier en daar zijn er zelfs bureaus ten onder gegaan. Heel spijtig maar tegelijkertijd de natuurlijke loop der dingen.
En nu heeft meneer Bernanke gezegd dat de crisis op zijn einde loopt. Zou de lente echt doorbreken, zo tegen het einde van het jaar? |
|
 |
gurutheo nieuw lid

|
Geplaatst: Ma 09 Nov 2009, 12:11 pm Onderwerp: Laat die recessie nog maar even voortduren |
|
|
En dat zeg ik niet omdat ik nou zo graag iedereen zie lijden maar omdat de recessie is veroorzaakt door de hebzucht van een select groepje individuen die persoonlijke belangen boven het algemene belang hebben gesteld. Hoe langer de recessie duurt, des te meer worden alle lagen van de bevolking ervan doordrongen dat we echt een andere richting moeten kiezen als we een volgende recessie van deze grootte willen voorkomen. De recessie is in mijn ogen pas over als de soms werkelijk schandalige beloningen in de top van bepaalde sectoren door (zelf)regulering aan banden zijn gelegd. Nu de economie weer naar boven aan het kijken is, zie ik tot mijn spijt ook weer dat onverantwoord hoge bonussen en eenmalige uitkeringen langzaam maar zeker weer tot de norm beginnen te behoren. Ik misgun niemand een terechte beloning voor harde arbeid, maar als ik toch zie dat banken weer miljarden aan bonussen uit beginnen te keren terwijl er nog zoveel leed is in de laagste inkomensgroepen qua het domweg niet meer kunnen betalen van hypotheken dan is voor mij de recessie niet hard genoeg aangekomen bij de veroorzakers van de ellende.
Als dhr Bernanke zegt dat de crisis ten einde loopt dan heeft hij bitter weinig mededogen voor de vele slachtoffers van de crisis en verdient hij eigenlijk een schop tegen de schenen want dan heeft hij, als één van de vele hoge heren, niet echt begrepen wat deze crisis inhoudt voor Jan met de pet. Een kwalijke zaak voor een centrale bankier! |
|
 |
Vertaler Tolk Pools nieuw lid

|
Geplaatst: Vr 14 Mei 2010, 2:10 pm Onderwerp: |
|
|
Crisis? Dat is mooi. De crisis is niets anders dan een behoefte aan verandering. Wij leren en ervaren meer in een onstabiele toestand dan in een harmonische situatie. De crisis betekent noodzaak om te evalueren, om zich te ontwikkelen, om beter te worden. Dan zien wij pas wat echt nodig is en wat gedaan moet worden om het te bereiken.
www.dpstalen.nl |
|
 |
gurutheo nieuw lid

|
Geplaatst: Vr 14 Mei 2010, 2:27 pm Onderwerp: Wijze woorden, |
|
|
Maar enige zelfreflectie is een eerste vereiste om te kunnen veranderen. Maar nee, we willen allemaal meer geld, een tweede auto, drie vakanties per jaar en de topmensen in het zakenleven en, erger nog, in de (semi)overheid krijgen nog steeds salarissen en prestatiebonussen die bij elkaar opgeteld het wereldhongerprobleem aardig zouden kunnen oplossen. Ik ben blij dat ik niet meer in loondienst ben, want het was mij al jaren een doorn in het oog om te zien hoe mijn managers standaard stevige bonussen van duizenden euro's opstreken terwijl de werkvloer werd afgescheept met nog geen duizend euro (als het bedrijfsresultaat goed was, tenminste, anders kon dat er ook niet af; die managementbonussen werden echter altijd uitgekeerd).
Ik roep al jaren dat het roer om moet en dat we naar een samenleving toe moeten waarin geld niet langer de plaats inneemt van een godheid, maar waarin duurzaamheid en geluk veel zwaarder moeten wegen. Hoe langer ik deze crisis voort zie duren, hoe meer ik daarin het morele faillissement van het huidige monetaire systeem zie. Een systeem dat lonen beperkt om de aandeelhouders meer dividend te kunnen geven is filosofisch gezien totaal gecorrumpeerd: wie spekuleert er nou, de belegger of de hardwerkende werknemer die met moeite zijn huur kan betalen? Drie keer raden waar ik dan vind dat de beperkingen neer moeten worden gelegd: loonsverhogingen of dividendsuitkeringen? |
|
 |
|
|