Klein maar fijn

Hoe zorg je als zelfstandig vertaler zonder personeel (zvzp’er) voor naamsbekendheid?

[document-ikoon]'Calimeromarketing' voor zelfstandige vertalers zonder personeel: een weblog werkt prima.

De tijd dat vertalers hun diensten aanboden via advertenties in het plaatselijke sufferdje ligt al enige tijd achter ons, maar de vraag blijft actueel: hoe zorg je als zelfstandig vertaler zonder personeel (zvzp’ers) voor naamsbekendheid? Tegenwoordig kun je haast niet meer om het internet heen, dus ligt een website erg voor de hand. Maar hoe boks je in dat geval op tegen grotere vertaalbureaus met evenredig grotere marketingbudgetten? Vragen waar ik vorig najaar, na de workshop van Teamwork ‘Van freelancer naar ondernemer’, serieuzer over ging nadenken, om tot de conclusie te komen dat je, als je ‘klein’ bent, het beste met bescheiden middelen kunt opereren. Met andere woorden: calimeromarketing. De manier die mij het meest aansprak sloot naadloos aan bij mijn voorliefde voor schrijven en zo werd mijn weblog geboren, gewoon via Google. Je vindt er dezelfde informatie als op een zakelijke website, dus de gebruikelijke contactgegevens met foto, een kort overzicht van mijn opleiding en ervaring, specialisaties en beschikbaarheid, maar dan met een persoonlijker tintje. Een blog aanmaken bleek eenvoudiger dan ik had verwacht en zo plaatste ik mijn eerste bericht op 24 november 2006. 

Ruim een jaar en 70 berichten later is het tijd voor een terugblik. Wat heeft dit marketinginstrument opgeleverd? In elk geval een lezerskring met trouwe, want terugkerende, bezoekers van over de hele wereld, één nieuwe klant met een vrij constante stroom aangename vertaalopdrachten en twee potentiële klanten met interessante vooruitzichten. Gemiddeld trekt mijn blog circa 150 bezoekers per maand, waarvan ongeveer 25% nieuw is en 75% terugkerende bezoekers zijn. De berichten hebben meestal met taal en vertalen te maken of met zaken die ondernemers bezighouden, vaak ook met maatschappelijke ontwikkelingen en soms met mijzelf en/of mijn hobby’s. Uiteraard streef ik naar afwisseling, zodat er een prettig leesbare mix ontstaat. Ik had al snel in de gaten dat het toevoegen van steekwoorden aan elk bericht voor meer ‘leesverkeer’ zorgde en ik ontdekte andere manieren om mijn blog te verversen om de aandacht te blijven trekken. Dankzij de ‘Analytics’ van Google kan ik bezoekersaantallen bijhouden, zien waar bezoekers vandaan komen, hoe lang ze gemiddeld blijven lezen en, als ik zou willen, nog meer achtergrondinformatie vergaren. Daarnaast biedt Google sinds kort de mogelijkheid te signaleren wanneer mijn weblog is aangepast, met als gevolg dat de bezoekersaantallen per dag hoog blijven


Veel meer dan wat tijd en creativiteit hoef ik in mijn weblog niet te investeren. Google biedt deze vorm van communiceren vooralsnog gratis aan en internet zorgt bijna automatisch voor uitbreiding van het netwerk. Ik ben in elk geval tevreden met de resultaten tot nu toe en ga voorlopig door op deze weg. Als ‘kleintje’ onderscheid ik me duidelijk van grotere collega’s en dat bevalt me uitstekend. Bovendien krijgen potentiële opdrachtgevers een goede indruk van mijn stijl van schrijven en vertalen. Het succes van een weblog staat of valt met prettig leesbare berichten. Zo genereer je immers ‘leesverkeer’ en dat zou zomaar kunnen leiden tot een volgende opdracht! 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Geef hier uw reactie!

Als u eerst inlogt, hoeft u niet telkens uw naam, e-mailadres en de captcha (spampreventietest) in te vullen.

De redactie behoudt zich het recht voor reacties te bewerken of te verwijderen.

[logo Vertaalweb]

ZOEKEN

zoeken

Gerelateerd

© 2019 Vertaalweb